Un dels treballs més complicats, per les dificultats de la terminologia i l’extensió, ha sigut l’adaptació a lectura fàcil del Pla d’Accessibilitat de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), la primera empresa pública valenciana que ho fa. “El nostre compromís amb l’accessibilitat és ferm i unívoc i per això tota la documentació pública de FGV, tant per al paper com per a la web, s’adaptarà a aquest sistema. Hem aprovat el Pla d’Eficiència i quan estiga fet serà en lectura fàcil, igual que el Pla d’Accessibilitat”, explica Francesc Romeu, director de Clients i Accessibilitat.

FGV líder en adaptación a lectura fácil

Uno de los trabajos más complicados, por las dificultades de la terminología y la extensión, ha sido la adaptación a lectura fácil del Plan de Accesibilidad de Ferrocarriles de la Generalitat Valenciana (FGV), la primera empresa pública valenciana que lo hace. “Nuestro compromiso con la accesibilidad es firme y unívoco y por ello toda la documentación pública de FGV, tanto para el papel como para la web, se adaptará a este sistema. Hemos aprobado el Plan de Eficiencia y cuando esté hecho será en lectura fácil, al igual que el Plan de Accesibilidad “, explica Francesc Romeu, director de Clientes y Accesibilidad.
Romeu reconeix que no està sent gens fàcil aconseguir els objectius que marca la legislació, ja que hi ha molt de desconeixement per part de les administracions i moltes limitacions físiques, naturals i tècniques. “Sincerament, no sabem com resoldre alguns problemes. Sort de les entitats que treballen diàriament amb les persones amb discapacitat que ens guien en el propòsit d’aconseguir la igualtat, la dignitat i la màxima autonomia per als nostres usuaris, ja que ells no volen que els espenten la cadira, pujar en una plataforma o que algú els traga el bitllet. “Ells volen ser autònoms”, apunta Romeu, que vaticina un llarg recorregut fins a aconseguir-ho. “Podria dir que el 93% de les estacions de FGV són accessibles, però no s’ajustaria a la realitat, ja que el percentatge correspon a aquelles que tenen ascensor i escales mecàniques, però ens falta l’accessibilitat sensorial i cognitiva. No és sols arribar a l’estació, és sentir-se còmode en tots els processos que implica agafar el transport públic”, adverteix Romeu.

Les màquines d’expedició de bitllets són un dels exemples d’aquesta adaptació. “Tothom pensa si seran accessibles a les persones que van en cadira de rodes, però també cal pensar en com seran les lletres i els números, els colors… El software també ha de ser accessible. I seran els requisits que compliran les 59 màquines que s’han d’instal·lar. Ens agrada pensar que beneficiant aquest col·lectiu millorem la qualitat de vida de la tota la ciutadania. Tots podem tindre una discapacitat temporal: la majoria utilitzem les escales mecàniques, veiem millor cartells amb lletra més gran o parem més atenció a un anunci fet per megafonia”, subratlla Romeu.

Certificació i gratuïtat dels acompanyants

L’obligació de complir la llei ha accelerat la posada en marxa d’aquest tipus d’iniciatives, però FGV vol fer un pas més i convertir-se en la segona empresa ferroviària de l’estat espanyol en aconseguir la UNE-1700001-2, la màxima certificació en accessibilitat que a hores d’ara sols té MetroTenerife. Per aquest motiu, entre altres mesures, el pressupost destinat a accessibilitat frega els 4 milions d’euros, amb una implicació directa de la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori; s’imparteixen de forma voluntària cursos de formació a la plantilla, especialment a maquinistes i al funcionariat que treballa amb els usuaris, per part de tècnics de CERMI, i s’han analitzat per part d’Ilunion totes les estacions de Metrovalencia i TRAM Alacant per a assenyalar les deficiències i atendre les prioritats. Ilunion és l’empresa que també ha contractat la Unió Europea perquè faça l’avaluació al continent. “Nosaltres ens hem avançat i ja podem mostrar el nostre informe”, apunta Romeu.

https://www.diarilaveu.com/noticia/81622/accessibilitat-cognitiva-universal-exempleFGV